Eerst even: wat verstaan we onder talent?
Een citaat (samengevat):
“In veel gevallen wordt het begrip “talent” gebruikt als een synoniem voor “intelligentie”, slim zijn of ergens goed in zijn. Bijvoorbeeld in de sportwereld.
Vaak denkt men de precieze betekenis te weten, we snappen wel wat wordt bedoeld. Maar wat is nou echt de betekenis? Dat weten veel mensen niet. Het verschil tussen b.v. competenties en talent is dat talent is aangeboren en competenties niet. Er zijn miljoenen competenties”.
Het Ministerie van OCW geeft de volgende omschrijving:
‘Talent is het vermogen om uit te blinken in een of meer vakken of vaardigheden. Dat vermogen is niet alleen aangeboren, het is vaak ook een zaak van oefening en doorzettingsvermogen. Toptalenten zijn leerlingen die meer in hun mars hebben. Bij toptalenten gaat het niet alleen om zeer intelligente leerlingen. Het gaat ook om leerlingen die het vermogen hebben om uit te blinken in een of meer vakken of vaardigheden. Bijvoorbeeld creativiteit, vakmanschap of ondernemerschap. Dat vermogen is niet altijd aangeboren. Het kan ook ontstaan door oefening en doorzettingsvermogen…’.
(zie: OCW 2014 Kamerbrief Plan van aanpak toptalenten 2014-2018(opent in nieuw venster)(verwijst naar een andere website)
Om aan te geven dat het begrip “talent” een brede interpretatie kent.
WorkMatch concentreert zich hierin op het begrip “vaardigheden” waarin je kunt uitblinken (conform de omschrijving van het ministerie).
En binnen het begrip vaardigheden specifiek op beroepsvaardigheden.
Alle testen ( met uitzondering van de FML test die voor een ander doel is ontwikkeld) geven snel inzicht in welke beroepsvaardigheden je excelleert of welke je verder moet ontwikkelen om een bepaalde positie te bereiken.
Wanneer pas je WorkMatch toe:
- Je wilt weten welke beroepsvaardigheden bovengemiddeld zijn en waar dat toe kan leiden (ontwikkelingstraject)
- Je wilt een carrièreplanning maken en wil weten welke vaardigheden je eventueel nog moet ontwikkelen om je uiteindelijke wensberoep (te gebruiken als “referentieberoep” in de test) te kunnen bereiken
